syysloka

syysloka
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ilo. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ilo. Näytä kaikki tekstit

maanantai 24. syyskuuta 2018

Kuoriutuminen



Hei Ystävät,

Aika, ilo ja inspiraatio katosivat kuukausiksi.

Olen valokuvannut siitä huolimatta, että blogia en jaksanut hoitaa. En ole jaksanut seurata mitään, en ketään, enkä päivittää omianikaan. Anteeksi. Ja pahoitteluni. Mutta takki vain tyhjeni.

Kevättalvi, kesä ja nyt syksy. Kuvia on kertynyt ja kertyy yhä.
Ehkä kanava jakaa niitä olisi aika vaihtaa toiseen...en tiedä. Mutta tälläisiakin olen näin "instan" aikoina pohdiskellut.

Mutta nyt on päänavaus "jakohommiin" tehty.
Inspiraatio ja ilo on taas löytynyt. Nyt koitan ottaa myös jostain aikaa jakaa kuvia ja ajatuksia useammin.

Tuntuu, kuin olisin tuo kesän kalareissulla kuvaamani sudenkorento, joka juuri kuoriutui ja kuivatteli hyytelömäisiä siipiään. Valmistautui tuleviin, kuumien loppukesän päivien lentohetkiin. Uusi tuleminen.


Eli. Koitetaanpas kerrata tänne taas nuita hiljalleen kuluneita kuukausia, kuvia ja seikkailuita, joita niihin on mahtunut.

Hyvä olla taas täällä.


tiistai 20. helmikuuta 2018

Happy monday...tuesday


Hiiiiiiii!!!
Palkintoni saapui.

Voi kuinka hempeää ja ihanaa.
Ajatukset lähtivät heti kohti kuppikakkulandiaa:


Makuja ja koristeita, 
strösseleitä
 ja 
mitä 
mielikuvituksellisempia
 kuorrutuskumpuja.


Kiitos Sarin Kotona -blogi ihanasta arvonnasta ja Happy Monday ihanista tuotteista



sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Terveitä päiviä...


Niitä arvostaa taas niin paljon.
Vihdoin alkaa haistaa ja maistaa.
Äänikin jo kulkee hissukseen.

Muutenkin alkaa taas ihmiseltä näyttää.
Pari viikkoa on mennyt ulkoiselta olemukselta lähinnä muistuttaen zombien ja Einsteinin risteytymää. Aamulla ulos lähtiessä nappasin oikein selffien, kun olin niin onnellinen; aurinko paistoi ja oli vapaa päivä. Tunsin itseni terveeksi pitkästä aikaa.

Eilinen meni töissä.
Illan kohokohta oli Star Wars elokuva ja tieto siitä, että aamulla voi nukkua pitkään. Mutta eihän sitä malta sitten maata sen pidempään. Mutta vötkyilin kuitenkin ! Kylläääh!
Venyttelin ja vötkyilin. Hitaasti sitten hiivin kahvia tulille laittamaan.

Illalla keittelin lempeän tulista haukipullakeittoa ja päiväkahvilla herkuteltiin pitsapiirailla.
NIIIN suuri riemu on taas ruokakin maistaa ja haistaa...elämän pieniä iloja!

keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Hyvää Päivää Ystävät ♥


" Pikku Myy seisoi mäellä ja huusi ilosta ja ihailusta.
Hän on rikkonut tynnyrin ja sitonut kenkiensä pohjiin pari lautaa.

- Nyt minä tulen! Hän huusi. Hetkeäkään epäröimättä Pikku Myy hurautti suoraan mäkeä alas.
Muumipeikko katsoi yhdellä silmällä ja näki, että hän kyllä selviäisi.

Hänen pienet kiukkuiset kasvonsa olivat iloisen varmat ja jalat sojottivat jäykkinä kuin tikut.

 Muumipeikko tunsi itsensä äkkiä hyvin ylpeäksi.
Pikku Myy laski, kävi miten tahansa, hän sujahti henkeäsalpaavan läheltä erästä petäjää, horjahti, mutta pääsi takaisin tasapainoon - sitten hän oli alhaalla ja istahti lumeen nauraen täyttä kurkkua.

 - Hän on minun vanhimpia ystäviäni, Muumipeikko selitti Vilijonkalle.
 - Sen minä uskon, sanoi Vilijonkka happamesti. "

- TAIKATALVI-

Laskiaistiistain jälkitunnemista Hyvää Ystävänpäivää toivotan ♥

sunnuntai 11. helmikuuta 2018

Brysselin kaalia ja riemua!


Rinnassa köhä edelleen röhisee,  mutta samalla myös riemu!
Olin voittanut Sarin kotona -blogin arvonnassa Happy Mondayn ihanan party-setin! 

Minulla on jo mielessä muutamatkin kinkerit mihin pääsen voittoani käyttämään.
Voi tätä ilon sunnuntaita! 🙌

Mitäs muuta.
Laskiaissunnuntai, vaan ei ole pullia vastuksena millä herkutella.

Sen sijaan ruusukaalilla olen herkutellut ja jäätelökahvit jälkiruuaksi vielä naamariin hutasin.
Olympialaisiakin on tullut seurattua, etenkin hiihtoa ja muutenpa olen vain hissunkissun koittanut itseäni hoivata kuntoon.

Pitkäveteinen pirulainen on tämä tauti. En muuta sano. ..hmphfffff😒






sunnuntai 21. tammikuuta 2018

Lihapullaperjantai


Kaikenlaiset projektit ja hössötykset sekä pitkät päivät ovat vieneet naista.

Päivät menneet koko tammikuun ajan sitä rataa, ettei niistä oikein muistakaan mitään muuta kuin rytmin: aamulla ylös ja illalla sänkyyn. Ja minä kun onneton luulin, että vuoden alku vähän hellittää ja jää aikaa kaikelle kivalle hömpöttelyllekin.

Mutta...kun vauhti kiihtyy liikaa, on otettava järeät keinot sen katkaisuun.
Eli silloin on tehtävä:
Lihapullia!

Meditatatiivistä touhua.
Tehdä taikina, pyöritellä palleroita, paistella ja nuuhkia ruuan hyvää tuoksua...ja lopuksi suu messingillä maistella tuotokset.

Arkista. Tuttua. Tavallista.
Ihanaa.

Hyvää - lihapullien tuoksuista - sunnuntaita, vaikka pullaperjantai menikin jo ♥


torstai 7. joulukuuta 2017

Satanen täynnä


Suomen Satavuotisjuhlahumu alkoi jo tiistaina, pikkujouluhumun merkeissä.
Pakkasin kimpsut ja kampsut ja painelin kauniisiin maisemiin, hilpeään seuraan, sekä hyvän ruuan ja juoman pariin.

Pikkujouluhumu liukui luontevasti seuraavaan päivään ja runsaan myöhäisen aamiaisen jälkeen, itsenäisyyspäivää juhlistettiin savustamalla lohta supisuomalaisessa mökkitunnelmissa, rennosti villasukissa ja suomiverkkareissa ja kippistämällä kuplajuomaa.
Tietenkin katseltiin Tuntematonta sotilasta, ainakin toisella silmällä, ruokatouhujen ja puheen sorinan ohessa, välillä katseltiin hauskoja eläinvideoita ja lopulta kiskaistiin paljettimekkoa niskaan ja seurattiin linnan juhlia.

Kynttilöitä, lunta, paistia ja lientä, naurua ja maailman parannusta. Olipa mukavaa.
Onnea Suomi.


torstai 26. lokakuuta 2017

Pieni irtiotto


Ihan ensiksi.
Syvä pahoitteluni lukijoilleni ja kommentoineille, että ehdin ihanien kommenttieni pariin vasta tänään. Olin pienellä vapaalla ja sitä myöten vapautin itseni myös hetkeksi tästäkin touhusta täysin.

Ja mitä sitä irtiottona tulikaan tehtyä.
Noh...syötyä ainakin! Herkuteltua!

Naurettiinkin siskon kanssa, jotta nytpä leivottiin semmoinen juustokakku, että suonet tukkeutuu  pelkästään kakkua katsoessa.
Kehveli, vaan oli se syntisen hyvää. Onneksi oli useampi ihminen herkkua jakamassa.

Kaloreita tuli poltettua sitten haravan varressa sekä omenoita lajitellessa.
Lumitöihin ei vielä päässyt.
Ensimmäinen lumi tuli ...
...ja suli. Samantien.

Sitten kierreltiin valokuvaamassa, vähän ostoksilla ja ihastelemassa muuten vaan kaikkia kauniita paikkoja.

Välillä pelattiin pleikkaria.
Kyllääh ..aikuiset ihmiset! Vaan eipä taida niin "tosi aikuista" minusta saada, etteikö pieni pleikkaturnaus välillä tee terää.

On tullut oltua tässä jo töiden äärillä, etten enää kaikkia kivoja vapaa-ajan puuhia taida edes muistaa.
Kiva irtiotto.
Liian lyhyt vaan.
Vielä olisi pitänyt puuhata vaikka mitä muutakin hauskaa.

Seuraavan kerran sitten ...



sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Kanelin ja kaalin käryä


Miten olikin ihana lauantai eilen.
Voimaannuttava, puuhakas, olematta kuitenkaan kiireisen tuntuinen.
Minusta kuulkaas tuntui, että eilisen ansiosta otsasta suli pari syvää ryppyä ja onnellisuus hiipi silmäkulmiin sekä poskipäihin.

Pyörän- ja konehuoltohommien jälkeen tehtiin iso kattilallinen lammaskaalikeittoa ja uuniin kypsymään muru-omenapiirakka.

Piiras tosin kärähti taas pikkuisen. Minulle se on enemmän sääntö kuin poikkeus, joten eipä tuo haitannut. Paiskattiin paksua vaniliasoossia kylkeen niin, avot. Saatiinpa makoisia huutonaurujakin, kun yritettiin huvikseen tehdä kauniita annoskuvia omenapiirakka-vaniliasoossilautasesta.

Noh, eihän siitä mitään tullut!
Annoslautaset olivat kuin yhtäaikaisen räjähdyksen ja oksennuksen jäljiltä.
Tassilla oli enemmän soossia kuin piirakkaa, eikä siitä ei ottanut tolkkua, että onko kyseessä kinkku- vai omppupiirakka! 😆😅😂

...Joten mennäänpä kuvakollaasissa ihan rustiikkimeiningillä ja turhia kaunistelematta vaan.

🍁🍂🍃🍃🍂🍁

Illalla, kun hiippailimme lauantaisaunasta syyshämärään olohuoneeseen, eräjorma sanoi: "Täällä tuoksuu joulu.."

Minun tuli hyvä niin hyvä ja rauhallinen olo siinä hetkessä, kun katselin kylpytakki päällä edessäni hiippailevaa saunapuhdasta miestä iltavalaistuksessa ja kotona tuoksui kanelilta.....
ja lammaskaalilta!

 🍁🍂🍃🍃🍂🍁

Tänään aion jatkaa tehokkaalla, rauhallisuuden ja hötkyilemättömyyden linjalla!
Ulkoilua, Neiti Marple ja Strömsöötä, ehkä iltapäivätirsat, omppupiiraskahvit..villasukkadiskoilua sekä lukemista.

Siinähän sitä, sunnuntaita ja tekemistä jo kerrakseeen.


sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Mehukasta satoa

Syksyn ihaninta antia.

Ihastelen suuria kanttarelleja, punaposkisia omenoita ja kaikenkirjavia kasviksia.
Nautiskelen niistä tehtyjä tuoremehuja päivittäin.
Kerään sisääni energiaa, kuten koivut, jotka imevät jo lehtivihreäänsä lehdistä takaisin varastoon ensi kesää varten.

Maa tarjoaa parastaan ennen kuin talvi peittää sen valkoiseen ja pehmeään peittoonsa.



maanantai 4. syyskuuta 2017

Sunnuntaikahvilla ♥


Eilein sunnuntaina paistoi aurinko upeasti!

Tuli pieni kesä hetkeksi takaisin.
Se oli kuin intiaanikesän pikkuserkku, joka kylässä piipahti ja lämmöllä sekä paisteellaan helli sunnuntaipäivän raukeita viettäjiä.

Kesäinen marjakakku maistui sunnuntaikahvilla, suut oli messingillä kuin suvisena päivänä laiturin nokassa.

Ja mikä parasta, maanantainen arkiaamu ja aurinko on täällä taas. Ihanaa!


sunnuntai 27. elokuuta 2017

Pataa ja venetsialaisia


Tänä viikonloppuna on monessa paikoin vietetty Venetsialaisia, mökkikauden päättäjäisiä, ilotulitusrakettien ja hyvän ruuan merkeissä.

Meilläkin pataruoka taas perinteisesti porisi, viime vuoden Venetsialaisiin tehtiin häränhäntäpataa Italialaisittain. Tänä vuonna hauduteltiinkin sitten kukkoa viinissä. Maistui suussasulavalta ja sopi elokuun lopun tunnelmaan.

Havahduin tänään siihen tosiasiaan, että ollaan jo syyskuun ovia koputtelemassa.

keskiviikko 16. elokuuta 2017

Aikuisten ystäväkirja -haaste


Oi kuinka hauskaa!
Sain haasteen Elinalta, HappyStarHome-blogista.
Kiitos! ♥

Siellä mukavan postauksen aiheena oli Aikuisten ystäväkirja, josta nämä haasteeseen kysymyksetkin on poimittu. Kuvia, sekä ko. postauksen pääsette katsomaan klikkaamalla tätä HappyStarHome -linkkiä.


1. Pienenä ajattelin, että minusta tulee ?

Arkeologi tai radiojuontaja

2. Kirja tai elokuva, joka aiheuttaa edelleen väristyksiä?

Kaikki Hercule Poirotit, Sinuhe Egyptiläinen, Oopperan kummitus ja Pähkinänsärkijä- musikaali

3. Noloin teevee ohjelma josta pidän?

Lemmen viemää :D :D

4. Paras Martta-taitoni?

 "Penninvenyttäminen" :D


5.Salainen paheeni?

Vastapaistetut kalapuikot (yöllä salaa syötynä) sekä vanhat emaliastiat

6. Meni syteen tai saveen, niin vielä joskus aion?

 Kunnostaa vanhan mummonmökin tai maatilan

7. Kahta en vaihda, ja ne ovat?

Ikuinen sisäinen lapsi minussa ja luonnossa oleminen

sunnuntai 13. elokuuta 2017

Street- ja homefood


Viikko vierähti taas vilkkaissa merkeissä.
Kiirettä piti, mutta onneksi oli kuitenkin sen verran aikaa, että ehdin kierrellä ja nauttia mm. kansainvälisestä tunnelmasta, eri maiden erikoisruokaherkkujen parissa.

Kerkesin myös kuluneena viikonloppuna viettää aikaa ystävien kanssa rokkitunnelmissa ja haukiburgereita väsäillen.

Säätkin suosi! Sekä perjantaina että lauantaina paistoi aurinko. Oli ihanaa nauttia kauniissa auringonpaisteessa virvokkeita,  nauraa niin että silmistä vesi tirskui ja vatsalihakset olivat krampata, kuunnella musiikkia sujuvasti mukana hoilaten..Hauska viikonloppu ♥ Voimaannuttava.




sunnuntai 6. elokuuta 2017

Ahkeraa suunnittelua ainakin :)


Voi laiskuutta, kun se iskee, niin silloin mennään oikopolkuja niin että rytisee.
Lauantaisen työpäivän jälkeen ei minkäänmoiset kokkailut innostaneet, joten ylkä heitti makkarat grilliin ja lisukkeeksi laitettiin vain pihvitomaatin puolikkaita. Tai ei mitenkään "vain", sillä ne olivat oikeastaan makkaroitakin parempia, etenkin kun niiden pintaan vielä ripsautti itse tehtyä lipstikkasuolaa.

Ja niin oli masu nopeasti ja vaivattomasti täynnä ja jaksoi sitten hillojen pakastamisoperaation aloittaa hymyssä suin. Saunan jälkeen tein vielä  iltapalaksi banaani-lakkasmoothien: taatusti palautui kaikista viikon rasituksista tuon keltaisen eliksiirijuoman voimin.

📎📎📎

Tänään on vapaata. Ihanaa. Aurinko ei jaksa oikein paistella, ei niin mallikas kuvaussää siis. Mutta muutakin puuhaa kyllä riittää. Ensi viikolla on putkiremontin lopputarkastus, päässee(!?) vihdoin siivoamaan ihan kunnolla, ja matot pitäisi vielä pestä ennen sitä. Olen vetkutellut sen operaation kanssa koko ajan. Mutta jospa senkin vihdoin saisin loppuunsuoritettua. Ja pakkohan se on. Eihän sitä jynssätyille lattioille viitsi likaisia mattoja laitellakaan..

Leppoisaa sunnuntaita...

maanantai 31. heinäkuuta 2017

Sininen pannu


Rakkautta ensisilmäyksellä.
Sitä se oli, kun tämän pienen pannun näin antiikkikauppiaan pöydällä, se katsoi minua patinoitunein,sinisin pinnoin ja huusi: "Minä lähden sinun matkaasi."
Ja niin se lähti.
Ja hyvä kun lähti.

Ei ole minulla näin hyvää lettupannua vielä koskaan ollutkaan.
Jk. Helmipuuroa-blogissa on rukiisten lehtikaalilettujen ohje, joita tällä pannukaunokaisella paistelin.

Pienen pieni lettupannu, patalappukin on suurempi :) Mutta niin maan mainio!

sunnuntai 30. heinäkuuta 2017

Supersunnuntai



Tämä on taas ollut sellainen lauantaisunnuntai.
Eilinen meni töissä, niin tänään on lauantaipuuhien paikka.
Ja paljon sitä  on jo tähän mennessä ehtinytkin. Ihan itseäänkin hämmästyttää tämän päivän tehokkuus😄

Valokuvausta
Fillarointia
Sieniä ja marjoja
Villiyrttejä
Banana Split
Rukiisia lehtikaalilettuja itselleni uudella, mutta muuten vanhalla valurautapannulla
Pyykkihuoltoa ja puhtaiden lakanoiden haistelua tuulessa
Ideointia ja ylöskirjaamista
Vanhojen talojen ja autojen ihastelua

ja eihän tähän edes kaikkea muista!
Hieno päivä. Säänkin puolesta

maanantai 24. heinäkuuta 2017

Joskus se yllättää


Maanantai nimittäin.
Vaikka aamulla koneisto ei käynnisty, dieselit tahmoo kuin kesälaatu paukkupakkasilla, niin iltapäivä onkin kuin apilantuoksuista iloelämää. Hauskoja ihmisiä, hymyä, hyvää ruokaa ja arkinautintoa.

Hyvä näin. Ihanaa, että maanantaikin voi yllättää. Tästä on kiva jatkaa viikkoa.